Honda ve JAXA, dolaşımdaki yenilenebilir enerji sistemi konusunda anlaştı
Honda ve Japonya Havacılık ve Uzay Araştırma Ajansı (JAXA), uzayda ömür boyu sürecek araştırmalar için elektrik sağlamak amacıyla dolaşımdaki yenilenebilir bir güç sistemi için ortak bir araştırma ve geliştirme sözleşmesi imzaladı.
Honda’dan yapılan açıklamaya göre, sözleşme kapsamında Honda, JAXA tarafından 31 Mart 2024 tarihine kadar konsept çalışmaları yürütmek ve erken aşama prototipi olan breadboard modelini geliştirmekle görevlendirildi.
Sözleşmenin ana konusu Honda mühendisleri tarafından tasarlanan dolaşımdaki yenilenebilir enerji sistemi; Suyu elektrolize etmek için güneş enerjisi kullanarak oksijen ve hidrojen üreten yüksek ayırma basınçlı su elektroliz sistemini ve oksijen ve hidrojenden elektrik ve su üreten bir yakıt hücresi sistemini birleştirir.
Honda ile 2020’nin son çeyreğinde JAXA’nın ortasında imzaladığı iş birliği anlaşmasının ardından Honda, ay yüzeyinde çevrimli yenilenebilir enerji sisteminin kullanımına yönelik araştırmalarını sürdürüyor. Bu çalışmaların devamı niteliğinde yeni bir Ar-Ge sözleşmesi imzalanarak konu ile ilgili önemli bir adım atılmıştır.
Ay’da dolaşan ve insanların araçlarda yaşamasına izin veren araçlara güç sağlamak için elektriğe ihtiyaç vardır.
Verilen bilgilere göre Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi (NASA) liderliğindeki Artemis Programı, önümüzdeki 10-15 yılı kapsayan Ay’da robotik ve insanlı bir yüzey keşfi yapmayı planlıyor.
İnsanların Ay’da uzun süre keşif yapmak için kalabilmeleri için öncelikle Ay’da dolaşan araçlara güç sağlayacak ve insanların araçlarda yaşamasını sağlayacak elektriğe ihtiyaçları var. Bu bakımdan gece elektrik ihtiyacının güneş enerjisi ile karşılanması risk oluştururken, Dünya’dan Ay’a çok sayıda pilin taşınması için bir diğer alternatif olan ikincil piller için de büyük bir maliyet getiriyor. Bu kapsamda Honda’nın çalışmalarda kullanılmak üzere geliştirdiği dolaşımdaki yenilenebilir enerji sistemi, çözüm olarak kompakt ve hafif olması nedeniyle ay yüzeyinde elektrik sağlamak için potansiyel bir araç olarak seçilmiştir.
Honda tarafından geliştirilen yüksek ayırma basınçlı su elektroliz sistemi ile yakıt hücresi sistemini birleştiren dolaşımdaki yenilenebilir güç sistemi, güneş enerjisi ve su kullanarak her zaman oksijen, hidrojen ve elektrik üretir.
Yüksek basınçlı su elektroliz sistemi, gün boyunca ay yüzeyinde güneş enerjisinden üretilen elektriği kullanır; Tanklarda depolanan oksijen ve hidrojeni üretmek için suyu elektrolize eder. Geceleri yakıt pili sistemi sayesinde depolanan oksijen ve hidrojen kullanılarak insanların yaşam alanları için elektrik üretiliyor.
Kompakt bir yapıya sahip olan yüksek ayırma basınçlı su elektroliz sistemi, benzerlerinden farklı olarak hidrojeni sıkıştırmak için bir kompresöre ihtiyaç duymaz. Öte yandan, dolaşımdaki yenilenebilir enerji sistemi, bire bir ölçekte enerji depolamak için ikincil bir bataryadan daha küçük bir kütleye ihtiyaç duyması nedeniyle öne çıkıyor.
Dolaşımdaki yenilenebilir enerji sistemi, uzay taşımacılığında taşıma yükünün azaltılmasına katkıda bulunur
Honda’nın dolaşımdaki yenilenebilir enerji sisteminin bu temel özellikleriyle, uzay taşımacılığındaki en büyük zorluklardan biri olan yük ve kütlenin azaltılmasına katkıda bulunulması amaçlanıyor.
Elektriğe ek olarak, su ve güneş enerjisi olduğu sürece dolaşımdaki yenilenebilir enerji sistemi de oksijen ve hidrojen üretebilir.
Bu sistemle Honda, Ay’ı keşif görevinde bulunan insanlar için üretilen oksijenin ve Ay’da kullanılacak uzay aracının yakıtı olarak hidrojenin kullanılacağını varsayıyor. Ayrıca, dolaşımdaki yenilenebilir enerji sistemi, dünyanın su kaynakları ve güneş enerjisinden yararlanarak elektrik üreten, karbon nötr bir güç kaynağı sistemi olarak da kullanılabilir.
İnsanlığın ortak yararına odaklanan ve uzun yıllardır hidrojen teknolojilerinin geliştirilmesi için çalışmalar yürüten Honda, uzay çalışmalarının birincil amacı olarak dolaşan yenilenebilir enerji sistemi ile ilgili araştırma ve geliştirme çalışmalarına devam edecek.
Honda, 2002 yılında dünyada kiralama yoluyla yakıt hücreli araç satışına başlayan ilk şirket oldu. Ayrıca Honda, yüksek ayırma basınçlı su elektroliz sistemi kullanan akıllı hidrojen istasyonlarının kurulması ve geliştirilmesi çalışmalarına devam ediyor.
JAXA’nın ortasında Honda ile imzalanan sözleşme kapsamında, Honda’nın bugüne kadar geliştirdiği hidrojen teknolojilerini kullanarak dolaşımdaki yenilenebilir enerji sisteminin hayata geçirilmesine odaklanılacak. Bu kapsamda, çalışmalardan alınan geri bildirimler kullanılarak Honda’nın 2050 karbon nötr hedeflerine ulaşması hedeflenmektedir.